maandag 30 januari 2017

Een ragebol wol

Jaren geleden ontdekte ik amigurumi haken. Ami-wat? Ja, zo heten deze kleine gehaakte poppetjes, of eigenlijk alles wat in miniatuur gehaakt wordt. Op internet vind je er duizenden foto's van en ook veel patronen. Ik maakte toen vaak cadeautjes voor baby'tjes die in onze omgeving geboren werden. Heel wat nijlpaarden, poezen, hondjes en muizen vonden hun weg naar wiegjes en commodes.
Kleine poppetjes breien is ook heel leuk; ook daar bestaat zo'n mooie Japanse naam voor: hansigurumi. Hartveroverend vind ik deze kwajochies, die met hun handen in de zakken de zaak eerst eens aankijken. Hoe leuk ze worden, staat of valt met de warrigheid van hun haar. Ze horen
een flinke ragebol te hebben.
 
 
Wil je het zelf proberen? Helaas ben ik het patroon van de jongetjes met de tuinbroek kwijt, maar als je googelt op comfort dolls vind je wel patronen van jongetjes met petjes, een trui en een broekje. Ik vermoed dat als je een 'harige' wol gebruikt voor het petje, hetzelfde effect ontstaat als bij de haardos van de broertjes.
De poppetjes worden trouwens troostpoppetjes genoemd, omdat ze gegeven worden aan getraumatiseerde kinderen in oorlogsgebieden.
Deze roodharige broertjes zijn al lang het huis uit, maar gelukkig heb ik de familiefoto's nog.

3 opmerkingen:

Babyfoon zei

Erg mooi geworden.

Anoniem zei

Ik vind ze prachtig maar hoe maak ik zo'n ragebol op zijn hoofd?

Ans zei

Dat is het garen. Kies hiervoor een zeer harig garen.Ik kan je helaas niet vertellen welk garen ik gebruikt heb, want ik had nog een rest.