donderdag 9 februari 2017

Lapjeskussen

In de loop van de tijd heb ik veel wolresten verzameld. Op zolder staan vijf kistjes van 30 x 30 cm vol met bollen. Niet alleen wol natuurlijk, ook katoen en vooral veel 100% acryl... Ze komen regelmatig van pas voor kleine projectjes.
Ooit kreeg ik voor een verjaardag een schilderij, gemaakt door een vriend van ons. Hij werkt graag met resten van verf die je in je interieur gebruikt hebt en vult die aan met eigen verf, maar ook met keitjes, zand en gips. 
Toen dacht ik: hetzelfde kan ik doen met mijn wolresten voor een kussen. Ik zoek kleurtjes die in het interieur (en dus in het schilderij) zitten en brei daar lapjes van, ook in verschillende steken. Daarna naai ik ze aan elkaar. Het leuke is dat je zo alle diktes kunt gebruiken die je maar wilt.
 

 Het is wel handig om van tevoren een patroon te tekenen, zodat je weet hoe groot de lapjes moeten worden en hoe ze mooi bij elkaar passen. Ik naaide de lap van aaneengenaaide breidelen op de voorkant van een bestaand kussen. Zo had-ie gelijk een rits en de achterkant zie je toch niet.


 
Het schilderij hangt nog, maar het kussen was ik een beetje zat, dat heeft plaatsgemaakt voor deze. Toch heb je misschien iets aan het idee? 

Geen opmerkingen: