zondag 26 februari 2017

Naaispulletjes in de etalage

 
In het Engels heten ze apothecary jars. Maar als je apotheekflessen googelt, kom je een heel ander soort voorraadpot tegen. Hier noemen we dit soort potten eerder bonbonnières of snoeppotten. Met de frequentie waarmee wij 'm thuis zouden leegeten, zou het deksel trouwens al lang gesneuveld zijn.
Ik denk niet dat mijn exemplaar van de tweedehandswinkel ooit in een apotheek gestaan heeft. En hij is zo gaaf dat hij ook vast niet van een snoepjesoma is geweest.
 
 
Ik wilde er de naaispulletjes van mijn moeder indoen. Die liggen weliswaar in hun prachtige, verkleurde naaidoos (zie foto), maar daar zitten ze onzichtbaar te wezen. De vergeelde zijdekaartjes, de houten klosjes en de ladderopnemer - waarmee mijn moeder in een schoenenzaak de ladders uit nylonkousen heeft 'opgenomen'- mogen gezien worden.
 
 
Nu liggen ze in de etalage, al vullen ze maar een bodempje. Toch valt er meer te pottenkijken dan wanneer hij tot de stop vol zou zitten met wattenbolletjes of marshmallows.
Heb jij ook zo'n apothecary jar? En wat bewaar jij erin?

 
 

Geen opmerkingen: